Illusion Project

35,00 

Płyta Illusion Project to niezwykła kolekcja współczesnych utworów skomponowanych przez łódzkich twórców muzyki poważnej.
Album zawiera premierowe kompozycje Artura Żuchowskiego, Olgi Hans, Krzysztofa Grzeszczaka, Leszka Kołodziejskiego oraz Michała Kaweckiego i Łukasza Wójcickiego.

Na stanie

Opis

Każdy utwór na płycie oferuje inny zestaw instrumentacji: od dialogów między klarnetem i saksofonem, po bardziej złożone kompozycje z towarzyszeniem fortepianu lub akordeonu. Dźwięki klarnetu i saksofonu łączą się tu w nieszablonowy sposób, a obecność fortepianu i akordeonu dodaje całości barwy poszerzając głębie materiału dźwiękowego.
Utwory – minimalistyczne jak i bardziej rozbudowane, ukazują współczesne tendencje kompozytorskie – eksperymenty z formą, harmonią i dźwiękiem poszerzając teren ekspresji twórczej. Powstałe nieoczekiwane brzmienia rozbudzają emocje i nakłaniają odbiorców do aktywnego słuchania.
Wszystkie kompozycje zarejestrowane na albumie ukazują zróżnicowane podejście współczesnych polskich kompozytorów związanych z łódzkim środowiskiem artystycznym do kameralistyki. Powstały z myślą o wykonawcach tworzących Illusion Trio, którego główny trzon tworzą Robert Stefański i Łukasz Wójcicki przy współpracy z Agnieszką Sucheniak-Wójcicką oraz Leszkiem Kołodziejskim.

Robert Stefańskiklarnet

Łukasz Wójcickisaksofon

Agnieszka Sucheniak-Wójcickafortepian

Leszek Kołodziejskiakordeon

tracklista

Artur Żuchowski (* 1982)
1. Bag…atela (in memoriam Zbigniew Bagiński) na klarnet, saksofon altowy i fortepian (2024)
Krzysztof Grzeszczak (*1965)
2. Wahanie na klarnet, saksofon sopranowy i fortepian (2022)
Olga Hans (*1971)
3. Pattern na klarnet, saksofon altowy i fortepian (2023)
Michał Kawecki (*1996)
4. Scherzo na klarnet i saksofon altowy (2018)
Krzysztof Grzeszczak (*1965)
3 for 3 na klarnet, saksofon sopranowy i akordeon (2022)
5. Risoluto
6. Misterioso
7. Deciso
Łukasz Wójcicki (*1981)
8. Illusions na klarnet i saksofon tenorowy (2018)
Leszek Kołodziejski (*1981)
9. Squall na klarnet, saksofon altowy i fortepian (2022)

Czas łącznie: 51’37


Robert Stefański
Klarnecista, pedagog – ceniony za swoją wszechstronność oraz wrażliwość interpretacyjną. Ukończył z wyróżnieniem studia na wydziale instrumentalnym Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Ryszarda Ryczla (2005). Jest absolwentem studiów podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie klarnetu Andrzeja Janickiego; laureatem wielu konkursów i nagród.
Współpracuje z wieloma orkiestrami (Polską Operą Kameralną, Filharmonią New Art., Radomską Orkiestrą Kameralną) i zespołami kameralnymi (Illusion Trio, Acoustic Duo, Subito Quartet, Bacewicz Duo, Duet Rodzinny).
Jako solista i kameralista występował na prestiżowych scenach w Polsce i za granicą, współpracując z wieloma znakomitymi kompozytorami i orkiestrami.
W jego repertuarze znajdują się zarówno dzieła klasyczne, jak i nowoczesne, a jego umiejętności są szczególnie cenione w wykonawstwie współczesnej muzyki polskiej.
Prowadzi działalność naukową i dydaktyczną na stanowisku profesora w Łódzkiej Akademii Muzycznej.

Łukasz Wójcicki
Saksofonista, kameralista, pedagog, jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie saksofonu Jacka Delonga; laureat wielu konkursów i nagród.
Od wielu lat współpracuje z czołową, francuską marką saksofonów – Henri Selmer Paris. Działalność naukową i dydaktyczną w rodzimej Alma Mater rozpoczął już w trakcie studiów, obecnie kontynuuje aktywność na stanowisku profesora.
Od początku swojej działalności koncertowej i pedagogicznej współpracuje z młodym pokoleniem polskich kompozytorów czego rezultatem jest wykonywanie szeregu prawykonań rocznie. Jest propagatorem wielu wartościowych, nowych utworów kompozytorów łódzkich, krajowych i zagranicznych. Zajmuje się ich promocją podczas licznych koncertów w kraju i poza granicami. Chęć poznania bliżej tej materii doprowadziła go do zainteresowania się kompozycją w kontekście empirycznym. W konsekwencji powstało kilka kompozycji solowych i kameralnych przeznaczonych na saksofon sopranowy i tenorowy. Jego styl gry cechuje się niezwykłą ekspresją oraz doskonałą techniką, co sprawia, że jest rozpoznawalnym artystą w środowisku muzyki współczesnej.

Agnieszka Sucheniak-Wójcicka
Pianistka i kameralistka, absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu i kameralistyki Beaty Cywińskiej oraz Edwarda Przyłęckiego. Związana zawodowo z rodzimą uczelnią. Swoje umiejętności doskonaliła w trakcie wielu kursów mistrzowskich pod kierunkiem znanych osobistości pianistycznych. Jest laureatką konkursów pianistycznych i kameralnych.
Jej interpretacje charakteryzują się głębią oraz wyczuciem formy i emocji w muzyce współczesnej. Jako artystka ceniona jest za umiejętność wydobywania detali z partytury i wprowadzania nowoczesnych interpretacji do swojego repertuaru. Współpracuje z wieloma instrumentalistami, biorąc udział w licznych festiwalach muzyki kameralnej i współczesnej.

Leszek Kołodziejski
Akordeonista, solista, kameralista, aranżer oraz muzyk sesyjny, absolwent Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Bohdana Dowlasza. Istotnym elementem jego drogi zawodowej jest improwizacja.
Wielokrotnie brał udział w projektach multimedialnych, teatralnych z muzyką improwizowaną na żywo. Jego styl gry cechuje się wyjątkową swobodą i kreatywnością, a jednocześnie precyzją.
Kołodziejski tworzy także własne utwory, które zdobyły uznanie na polskich i zagranicznych scenach. Jako artysta często eksperymentuje z brzmieniem akordeonu, prezentując nowatorskie podejście do instrumentu w kontekście muzyki kameralnej.

* * * * * * *

Cała czwórka artystów wprowadza na płytę Illusion Project swoje unikalne podejście do interpretacji muzyki współczesnej, tworząc wyjątkowe, kameralne dialogowanie między klarnetem, saksofonem, fortepianem i akordeonem.

Bag…atela na klarnet, saksofon i fortepian autorstwa Artura Żuchowskiego jest jednym z przykładów jego kompozycji kameralnych. Jego twórczość, również ta chóralna i organowa charakteryzuje się kreatywnym podejściem do harmonii i rytmiki, często eksperymentuje z różnymi zestawieniami instrumentów. Bagatela wpisuje się w nurt nowoczesnej, wyrafinowanej formy muzycznej, eksponując jednocześnie techniczne możliwości i dialog między instrumentami. Kompozycja powstała jako hołd Żuchowskiego dla profesora Zbigniewa Bagińskiego, polskiego kompozytora prowadzącego od 1989 r. klasę kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie zmarłego w sierpniu 2024 r.

Wahanie Krzysztofa Grzeszczaka to kompozycja na klarnet, saksofon i fortepian. Utwór charakteryzuje się wyrazistą strukturą rytmiczną i eksploruje dynamiczne kontrasty oraz nieoczywiste współbrzmienia. Tytułowe „wahanie” odnosi się szczególnie do zmienności strukturalnej i formalnej. „Wycinkowość” formy ma wydźwięk symboliczny, jej zmienność kształtuje pełną napięcia atmosferę. Grzeszczak, znany ze swojego eksperymentalnego podejścia, wykorzystuje w kompozycji swoje charakterystyczne podejście do harmoniki i brzmienia, dzięki czemu stanowi ona interesujące wyzwanie dla wykonawców. Wahanie po raz pierwszy zostało wykonane przez artystów w trakcie IV Polskiego Kongresu Saksofonowego we Wrocławiu w 2023 r.

Pattern Olgi Hans to utwór na klarnet, saksofon i fortepian, który eksploruje interakcje między instrumentami i przestrzenią dźwiękową. Kompozycja stanowi refleksję nad strukturami dźwiękowymi i wzorami melodycznymi, tworząc abstrakcyjną, nostalgiczną, jakby zawieszoną w czasie opowieść muzyczną. Hans w swojej twórczości często nawiązuje do tekstur i faktur, koncentrując się na budowaniu muzycznego napięcia, bogactwa harmonicznego, ale w szczególności do tworzenia niepowtarzalnej intymnej atmosfery. Pattern jest więc przykładem poszukiwań estetycznych kompozytorki, która łączy w nim swoje doświadczenia jako pedagoga i kompozytora z pasją do eksplorowania nowych możliwości brzmieniowych. Kompozycja była prawykonana podobnie jak poprzedni utwór w trakcie Polskiego Kongresu Saksofonowego we Wrocławiu.

Scherzo Michała Kaweckiego to utwór skomponowany na duet klarnetu i saksofonu altowego, który wyróżnia się szybkim tempem i pełną energii narracją. Pierwsze wykonanie tej kompozycji odbyło się na recitalu muzyków Łukasza Wójcickiego i Roberta Stefańskiego w trakcie Światowego Kongresu Saksofonowego w Chorwacji (2018). Utwór podkreśla charakterystyczne cechy dialogu między instrumentami, nadając brzmieniu lekkość i wirtuozowski charakter, typowy dla formy scherza.

3 for 3 Krzysztofa Grzeszczaka to utwór stanowiący przykład eksperymentowania kompozytora w zakresie formy oraz złożonych struktur dźwiękowych, które często wykorzystują nieschematyczne harmonie i rytmy. Tytuł 3 for 3 to nawiązanie do interesującej interakcji pomiędzy trzema instrumentami – klarnetu, saksofonu i akordeonu. Styl Grzeszczaka, łączący elementy neoklasyczne i współczesne techniki kompozytorskie, stanowi wyzwanie interpretacyjne dla muzyków oraz atrakcyjne doświadczenie dźwiękowe dla słuchaczy. Utwór ten, podobnie jak inne kompozycje Grzeszczaka, jest ceniony za innowacyjne podejście i bogactwo ekspresji, które wyróżniają się na polskiej scenie muzyki współczesnej. Utwór został prawykonany przez artystów w trakcie XI Europejskiego Kongresu Klarnetowego w Krakowie (2022). Premiera ta została nagrodzona Złotym Dyplomem na III Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” 2023.

Illusions Łukasza Wójcickiego, napisany na duet klarnetu i saksofonu tenorowego, powstał we współpracy z klarnecistą Robertem Stefańskim. Utwór jest przykładem nowoczesnej kompozycji, czerpiącej z sonoryzmu i eksperymentujących technik wykonawczych, które pozwalają na bogatą ekspresję brzmieniową obu instrumentów. Wójcicki, inspirując się muzyką improwizowaną, wprowadza w utworze elementy swobody, nadając każdemu z instrumentów możliwość wzajemnego uzupełniania się w niestandardowy sposób. W rezultacie tworzy się kontrastująca i harmonijna gra saksofonu i klarnetu, co czyni kompozycję szczególnie interesującą dla zaawansowanych muzyków. Kompozycja została wyróżniona nagrodą „Łódzkie Eureka” 2019.

Squall Leszka Kołodziejskiego to kompozycja na klarnet, saksofon i fortepian, inspirowana gwałtownością i nieprzewidywalnością sztormu. Tytuł z ang. squall odnosi się do nagłego, silnego podmuchu wiatru, który przynosi ze sobą burzliwe i dynamiczne zmiany pogody. Ta idea została przełożona na język muzyczny poprzez zróżnicowaną ekspresję dźwięków i napięcie pomiędzy instrumentami. W kompozycji, Kołodziejski bawi się kontrastami – od ciszy i spokojnych, melancholijnych melodii do gwałtownych, rytmicznych akcentów, które imitują silne podmuchy wiatru. Klarnet i saksofon splatają się w intensywnej wymianie, czasami współpracując, a innym razem wchodząc w konfrontację. Fortepian pełni rolę zarówno stabilizującą, jak i prowokującą – czasami wyznacza ramy harmoniczne, a czasami podkreśla dynamikę burzy. Squall jest utworem wymagającym technicznie i interpretacyjnie, każdy z muzyków musi wykazać się precyzją oraz wyczuciem rytmu, artykulacji i dynamiki, aby oddać dramatyczny charakter utworu. Prawykonanie kompozycji zostało nagrodzone Brązowym Dyplomem w IV Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” 2024.


Nagranie zrealizowano w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w 2024 roku.
Realizacja nagrania: Łukasz Wójcicki
Teksty i redakcja: Illusion Trio
Zdjęcia: Marcin Stępień (6, 7), Grzegorz Habryn (8), Rafał Głębowski (9)
Projekt graficzny i skład: Mirosław Łukasiewicz
Wydawca: Ars Sonora Studio (2024)

Może spodoba się również…