Il Viaggio – La Viva Fiamma

30,00 


Niniejsza płyta, stanowiąca fonograficzny debiut zespołu, jest zapisem muzycznej podróży meandrującej w czasie i przestrzeni po transalpejskim szlaku wiodącym z północnych Włoch (Ferrara, Wenecja), poprzez kraje niemieckojęzyczne i Francję, aż do Londynu – w ciągu XVI wieku i w pierwszych latach XVII wieku.

Na stanie

Opis

il viaggio
o albumie

Flety poprzeczne w renesansowej Europie cieszyły się dużą popularnością, o czym mogą świadczyć chociażby zachowane do dzisiaj inwentarze instrumentów z dworów europejskich władców, aspirujących również do roli mecenasów sztuki: Henryk VIII w Anglii miał ich 47, Maria Habsburżanka ponad 50, na dworze w Stuttgarcie było ich 220, a w zbiorach Filipa II Hiszpańskiego – 54. Dużą kolekcję fletów poprzecznych posiadała też Accademia Filarmonica di Verona, której zbiory zachowały się do dzisiaj i na kopiach instrumentów której gra zespół La Viva Fiamma.
Fletów poprzecznych używano zarówno w jednorodnych konsortach, jak też w mieszanych zespołach instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych, o czym możemy się przekonać i na podstawie bogatej ikonografii, i dzięki opisom zawartym w dziełach teoretyków takich jak Martin Agricola (Musica instrumentalis deudsch 1529, 1545) czy Michael Praetorius (Syntagma musicum 1619).
Naszą muzyczną podróż kształtują utwory, które mogły być wykonywane na fletach lub na innych instrumentach w ciągu XVI wieku i na początku XVII wieku. Pośród nich znajdziemy zarówno czterogłosowe francuskie chansons, jak też pięciogłosowe włoskie madrygały, czterogłosowe pieśni z Manuskryptu Henryka VIII, oraz dwie solowe dyminucje instrumentalne oparte na pierwowzorach wokalnych.
W programie znalazły się również pierwsze czterogłosowe i pięciogłosowe opracowania pieśni luterańskich, pochodzące ze zbiorów Eyn geystlich Gesangk Buchleyn Johanna Waltera (I wydanie Wittenberga 1524) oraz Newe Deudsche Geistliche Gesenge Geoga Rhaua (Wittenberga 1544). Ich centralne usytuowanie wśród innych zarejestrowanych utworów koresponduje ze słynnym, pełnym ukrytych znaczeń obrazem Ambasadorowie (Die Gesandten) Hansa Holbeina Młodszego, który powstał w Londynie w 1533 roku jako portret dwóch francuskich dyplomatów przebywających wówczas na dworze Henryka VIII: Jeana de Dinteville’a i Georges’a de Selve’a. W środkowej części tego obrazu, pod lutnią, przedstawiony został umieszczony w otwartym futerale konsort fletów poprzecznych oraz tenorowa księga głosowa z Gesangk Buchleyn Waltera, otwarta na stronach z pieśniami Komm, heiliger Geist, Herre Gott oraz Mensch wiltu leben seliglich, z których pierwsza została zarejestrowana na niniejszej płycie.
Oryginalne teksty wszystkich utworów o proweniencji wokalnej i ich polskie tłumaczenia zostały dołączone do książeczki, pomimo tego, że wykonujemy te kompozycje czysto instrumentalnie.
Muzykę stricte instrumentalną (choć bez dookreślonej instrumentacji, czyli do grania „con ogni sorte di stromenti” – jak często pisano w drukach muzycznych z przełomu XVI i XVII wieku) reprezentują dwie pary tańców (pawana i galiarda oraz almanda i saltarello) a także wielogłosowe canzony instrumentalne, w tym dwie skomponowane przez Girolama Frescobaldiego, przeznaczone już do grania z towarzyszeniem basso continuo, realizowanego na pozytywie organowym. Dochodzimy w ten sposób do pewnej symbolicznej „granicy” czyli do muzyki baroku – cylindryczne, bezklapowe flety poprzeczne w tym okresie zaczynały już wychodzić z mody, a nowy rozdział w historii instrumentu, czyli jednoklapowy, trzyczęściowy, a potem czteroczęściowy flet barokowy miał rozpocząć swój „złoty wiek” w muzyce europejskiej około pół wieku później…

Magdalena Pilch
tracklista

1. John Dowland (1563–1626) – Pavan, Galliard
[Opusculum neuwer Paduanen, Galliarden, Couranten und Volten, wyd. Thomas Simpson, Frankfurt 1610]

2. Cipriano de Rore (ok. 1515–1566) – Cantai mentre ch’i’ arsi del mio foco
[Il primo libro de madrigali cromatici a 5 voci, Venezia 1552]

3. Henryk VIII (1509–1547) – Madame d’amours – Hélas madame – Adieu madame et ma maistresse
[Manuskrypt Henryka VIII, British Museum, MSS, ADD 31922]

4. Paul Peuerl (1570–ok. 1626) – Canzona nr 13
[Weltspiegel, das ist neue teutsche Gesänge, Nürnberg 1613]

5. Girolamo Frescobaldi (1583–1643) – Canzon vigesimaprima
[Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti, wyd. Alessandro Raverii, Venezia 1608]

6. Josquin des Prés (ok. 1450–1521) – Cueur langoreulx
[30 Chansons très musicales, Paris 1549]

7. Girolamo Frescobaldi (1583–1643) – Canzon seconda à 4 sopra Romanesca
[Canzoni da sonare a una, due, tre et quattro, Venezia 1634]

8. Johann Walter (1496–1570) – In Gott gelaub ich – CREDO
[Eyn geystlich Gesangk Buchleyn, Wittenberg 1524]

9. Johann Walter (1496–1570) – Jesus Christus unser Heiland der von uns den Gotteszorn wandt
[Eyn geystlich Gesangk Buchleyn, Wittenberg 1524]

10. Johann Walter (1496–1570) – Nun komm der Heyden Heylandt
[Eyn geystlich Gesangk Buchleyn, Wittenberg 1524]

11. Lupus Hellingk (ok. 1493–ok.1541) – Mit Fried und Freud
[Newe Deudsche Geistliche Gesenge für die gemeinen Schulen, Wittenberg 1544]

12. Johann Walter (1496–1570) – Christ lag in Todesbanden
[Eyn geystlich Gesangk Buchleyn, Wittenberg 1524]

13. Johann Walter (1496–1570) – Komm, heiliger Geist Herre Gott
[Eyn geystlich Gesangk Buchleyn, Wittenberg 1524]

14. Arnold von Bruck (ok. 1500–1554) – Komm, heiliger Geist Herre Gott
[Newe Deudsche Geistliche Gesenge für die gemeinen Schulen, Wittenberg 1544]

15. Claudio Merulo da Correggio (1533–1604) – Canzon Decimaottava
[Canzoni per Sonare con ogni sorte di stromenti, Libro Primo, Venezia 1608]

16. Jacques Arcadelt (ok. 1507–1568) – O felici occhi miei
[Il primo libro di madrigali, Venezia 1539, dyminucje Diego Ortiz, Trattado de Glosas, Roma 1553]

17. Cipriano de Rore (ok. 1515–1566) – Or che ‘l ciel et la terra e ‘l vento tace
[Il primo libro de madrigali cromatici a 5 voci, Venezia 1552]

18. La Viva FiammaRenonsens Wrocław 2023

19. Claude le Jeune (ok. 1528–1600) – Susanne un jour
[Meslanges de la musique, Paris 1587]

20. Orlando di Lasso (ok. 1532–1594) – Susanne un jour
[Mellange d’Orlande de Lassus, Paris 1570, dyminucje Giovanni Bassano, Motetti, madrigali et canzone Francesce, Venezia 1591]

21. Johannes Lupi (ok. 1506–1539) – Jectes moy sur l’herbette
[27 Chansons musicales a quatre parties, wyd. Pierre Attaignant, Paris 1533]

22. Eustache du Caurroy (1549–1609) – 4 Fantazje na temat Une jeune Fillette
[Fantasies à III, IV, V et VI parties, Paris 1610]

23. Pierre Phalèse (1510–1573) – Allemande et Saltarello Poussinghe
[Recueil de danseries, contenant presque toutes sortes de danses, Antwerpen 1583]

Magdalena Pilchflet dyszkantowy, flet tenorowy
Justyna Wójcikowskaflet tenorowy, perkusjonalia
Agnieszka Gorajskaflet tenorowy, flet basowy
Aleksandra Gajkowska-Swinarskaflet dyszkantowy, flet tenorowy
Radosław Orawskiflet basowy, flet tenorowy

la viva fiamma
o zespole

Konsort poprzecznych fletów renesansowych La Viva Fiamma powstał w 2019 roku z inicjatywy Magdaleny Pilch, prowadzącej klasę fletu traverso w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W jego skład wchodzą: Aleksandra Gajkowska-Swinarska, Justyna Wójcikowska, Agnieszka Gorajska i Radosław Orawski. Muzycy grają na kopiach instrumentów z Accademia Filarmonica di Verona zbudowanych przez Giovanniego Tardino (Rzym/Bazylea), specjalizującego się w rekonstrukcji historycznych fletów poprzecznych. W skład konsortu wchodzą flety dyszkantowe, altowo- tenorowe i basowe, dzięki czemu fleciści mogą wykonywać dużą część polifonicznego repertuaru wokalnego okresu renesansu, co było typową praktyką konsortów instrumentalnych w XVI wieku, a więc w czasach, gdy muzyka stricte instrumentalna dopiero rozpoczynała się kształtować i ograniczała się głównie do użytkowych małych form tanecznych. Konsort La Viva Fiamma brał udział w koncertach z cyklu „Klawesyn i Muzyka Dawna” Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w projektach artystycznych Katedry Klawesynu i Historycznych Praktyk Wykonawczych Akademii Muzycznej w Katowicach poświęconych muzyce renesansu i wczesnego baroku. Zespół występował również na 21. Festiwalu Bachowskim w Świdnicy (2020), 22. Festiwalu „Kolory Polski” (Filharmonia Łódzka 2021), Międzynarodowych Dniach Bonhoefferowskich w Szczecinie (2021), Forum Musicum (NFM Wrocław 2022), oraz na Tarnogórskich Wieczorach Muzyki Organowej i Kameralnej (2022).

Nagranie zrealizowano w dniach 5–8 stycznia 2023 roku w Auli Ewangelickiego Centrum Diakonii i Edukacji im. Ks. Marcina Lutra we Wrocławiu.
Nagranie i montaż – Marek Pilch
W książeczce wykorzystano obraz Ambasadorowie / Die Gesandten Hansa Holbeina Młodszego (1533)
ze zbiorów National Gallery w Londynie, domena publiczna.
Projekt graficzny albumu – Aleksandra Pieńkosz
Producent i wydawca: Ars Sonora Studio (2023) – Classical Music Media Producer



Może spodoba się również…